Ak by som do týchto článkov dával len tituly poviedok, ktoré korektorky posunuli ďalej, bol by som v troch štvrtinách tohtoročného zoznamu. Takto som ešte nedosiahol ani polovicu, takže sa môžete tešiť na ďalších šesť článkov (namiesto dvoch). A keďže prvým kolom neprešlo dosť textov (takmer dve pätiny), aj komentáre k názvom môžu poslúžiť ako spätná väzba pre autorov, aby mohli lepšie porozmýšľať nad formálnou stránkou svojich diel. A nielen ňou. Držím im v tom palce.
081. Santa Maria
Menovka
Toto meno nieslo veľa vecí, najznámejšou je hádam objaviteľská loď Krištofa Kolumba, jedna z troch a jediná, ktorá sa nevrátila späť do Španielska, pretože stroskotala pri pobreží Haiti. No mohol by to byť aj ostrov, pieseň či modlitba (nie v latinčine, to by musela byť „sancta“). Mohla by tak byť nazvaná aj medzihviezdna archa, pátrajúca po obývateľných planétach ďaleko od brehov Zeme. To by sa mi celkom pozdávalo.
082. Syn Sparty
Osobovka
Hádam to nebude pražský futbalový fanúšik, radšej elitný bojovník zo starovekého Grécka. Možno fanfiction ku komiksu „300„, možno iný legendárno-mýtický príbeh, akými sa antika len tak hemží. V tých časoch boli mýty na dosah, ľudia žili hlbšie v Platónovej jaskyni a tiene bohov i príšer chodili pomedzi nich. Lenže čo ak aj to, čo považujeme za realitu, je len ďalšia stena s tieňovým divadlom?
083. Nový hráč
Osobovka
Ak sa budeme držať futbalovej paradigmy, tento nadpis pekne nadväzuje na predošlý. Samostatne stojaci má slabší účinok, pretože neponúka žiadny kontext. Dá sa len tipovať, že bude mať prvoplánový význam a teda pôjde buď o športovca alebo hráča stolných či digitálnych hier. Novota so sebou prináša neistotu, rozdiely môžu vyústiť v prekvapenia. No oproti takému „Ready Player One“ nebudí veľké očakávania.
084. Tvrdá realita
Abstraktka
Realita hádam ani iná nebýva. Toto slovné spojenie sa nám tak zažralo do hláv, že príde na um automaticky. Obohrané ako stará platňa, denne opakované v správach aj v rozhovoroch bežných ľudí. Ak bude text opisovať obzvlášť trpké rozčarovanie po veľkých očakávaniach, mohol dať nadpis aspoň: „Ešte tvrdšia realita ako obvykle“.
085. HAD
Zvieratkovka
Plaz zvyčajne pôsobí odpudzujúco, no dostalo sa mu množstva symbolických významov, záporných i kladných. Čo si vybrať? Rolu diabla z biblie či znak lekárstva, symbol múdrosti alebo predobraz magických monštier? Alebo len slovo vystrihnuté z riekanky „Mary had a little lamb„? Tento nadpis nanešťastie nič nenapovie.
086. MATKA
Osobovka
V minulej várke sme mali „SYNA“, postupne sa nám hádam skompletuje celá rodina. Možno aj výhradne veľkými písmenami. Zatiaľ k tomu majú slušne nakročené, akurát som na pochybách, čo je toto cieľ, ktorý stojí za to dosiahnuť. Všetko, čo som chcel povedať k jednoslovným nadpisom obsahujúcim všeobecné pojmy, som už dal do predošlých článkov. Dúfam, že všetci autori, ktorých sa to týka, chápu, prečo považujem takéto nadpisy za slabé.
087. Tunel
Priestorovka
Keď už, tak radšej „Tunel pod svetom“ od Frederika Pohla. Samotný prejazd cez vodorovnú dieru v zemskom povrchu môže byť emotívny tak pre malé deti alebo milencov. Ponúkajú sa aj alegorické interpretácie: predsmrtný zážitok či zmluvne podložené vykrádanie cudzieho alebo štátneho majetku. Zaujímavejšie než celý tunel je svetlo na jeho konci, ponúka nádej na úľavu po trápení. Skrátka, tento tunelový nadpis ponúka jednu z nudnejších možností.
088. Tisíc kúskov Boha
Objektovka
Ohó! Frflem tu na nudné tituly a zrazu príde toto! To je takmer na úrovni skvelej poviedky A. C. Clarkea „Deväť miliárd božích mien„. Možno pôjde o podobný námet: skladanie transcendentálneho puzzle, ktoré po umiestnení posledného dieliku spôsobí radikálnu premenu sveta. Dá sa to však chápať aj symbolicky, ak bol človek stvorený na boží obraz, potom je v každom odtlačok stvoriteľa. Aj tieto znaky sa môžu a majú spájať dohromady, lebo Boh je prítomný v spoločenstve. Nadpis je sľubný a v dobrom zmysle provokatívny, povzbudzuje úvahy i zvedavosť. Dúfam, že text prísľuby naplní.
089. Blackov vynález
Objektovka
Nadpis tak trochu ako zo zlatého veku sci-fi spred sto rokov. Je zrejmé, že ústredným fantastickým prvkom bude funkcia onoho prístroja, hoci tá je zamlčaná. Mohol by z toho byť zaujímavý myšlienkový experiment, ale môže dopadnúť aj ako triviálna slohová práca. Fiktívny vynález má zvyčajne naplniť nejakú potrebu autora, no mal by zapadať do reality a uveriteľne s ňou interagovať. Trochu nešťastný je spôsob použitia vynálezcovho mena (priezviska, prezývky), znie to príliš familiárne, akoby šlo o psa. Napríklad „Vynález profesora Blacka“ by znel lepšie.
090. Neprestávaj hrať
Priamorečovka
Je to výzva hudobná, herecká, športová alebo herná? Je to žiadosť o pokračovanie v dobrom výkone, ktorý vyvoláva pôžitok v divákoch, alebo prosba o vynaloženie všetkého úsilia na odvrátenie hrozby, ktorá sa nevyhnutne uskutoční, ak by s hraním prestali? Je to niečo ako „Jumanji„? Všetko je možné a žiadna z možností nemá väčšiu pravdepodobnosť ako ostatné. Nadpis nedáva žiadnu konkrétnu emóciu a dá sa ľubovoľne vykladať. To je jeho nevýhoda.
091. Tristokrát, a predsa Nickdy
Priamorečovka
Pred dvomi desaťročiami šla v kinách romantická komédia s Adamom Sandlerom a Drew Barrymore „50x a stále po prvý raz„. Tento nadpis používa prakticky zhodnú schému. Akoby mu nestačil paradox, ktorý má spoločný s filmom, ešte pridáva gramatickú hračku v poslednom slove, ktorá tam vnáša iba chaos. Možno je v texte postava, ktorá sa volá Nickdy, ale aj keby to tak bolo, aký zmysel by to dávalo titulu? Možno text prinesie prijateľné vysvetlenie, ale prvý dojem je nepodarená snaha znieť „kúl“.
092. Moje posledné slová
Priamorečovka
Možno má rozprávač stroj času a bol pri svojom vlastnom úmrtí, možno sa dostal ku Knihe osudu, kde sú tie slová zapísané. Možno dokázal, že nás vesmír je deterministickÿ a dokáže (podobne ako Laplaceov démon) vypočítať čokoľvek, čo sa kedy vo svete stalo alebo stane. Možno je to maximálny pozér a svoju smrť považuje za takú významnú udalosť, že si záverečnú reč prichystal dávno dopredu. Možno má jednoducho na mysli slová, ktoré povedal tesne predtým, než mu zlyhali hlasivky alebo zalepili ústa lepiacou páskou. Ten náznak paradoxu (ak uvažujeme o najbežnejšej interpretácii, že ide slová pred smrťou) treba nadpisu pripočítať k dobru, zároveň je ale rozprávanie o vlastnej smrti v prvej osobe tak trochu prešľapom.
093. PÁR KROKOV DO PEKLA
Priestorovka
Miesto večného zatratenia, tisíce raz opísané a zakaždým inak. Najmä preto, že tí, čo sa tam dostali, o tom zatiaľ žiadnu knihu nevydali. Oveľa častejšie je to však alegorický pojem používaný ako referenčný etalón pre udalosti a situácie v našej realite. Peklo si vieme spôsobiť aj my, ľudia, sami, no fantastika dokáže tieto možnosti zásadne rozšíriť. Všetky tie desivé strety s cudzími bytosťami (mimozemšťanmi, magickými alebo záhrobnými tvormi) skúmajú a aktivujú naše schopnosti vysporiadať sa s civilizačnými konfliktmi, aj s utrpením, ktoré spôsobujú.
094. Už je dobre
Priamorečovka
Nadpis by mal lákať, ponúkať napätie a vzrušenie, naznačovať konflikt, pootvoriť dvere do živo vykresleného sveta, kam čitateľ zatúži vkročiť. Tento je však skôr povzdychom jedáka, ktorý sa nevedel dočkať obeda, no teraz už napchaný oddychuje na pohovke. A okrem povzdychu vlastne nič iné neponúka, žiadna užitočná informácia sa do titulu nedostala. To je najhoršia situácia, akú môže nadpis navodiť.
095. Oriana
Menovka
Stredomorské ženské meno ako stvorené pre nebojácnu fantasy hrdinku. A okrem toho nemožno ignorovať, že sa dá vyskladať z písmen Leia Organa. Nič viac neviem vydedukovať, ani vyššie spomenutým dohadom nedávam veľkú šancu, že by sa trafili do motívu textu. To je problém nadpisov, ktoré okrem mena postavy nič iné neobsahujú. Možno to zaberie na určitú skupinu čitateľov (či skôr čitateliek so špecifickým typom predstavivosti), ale pre ostatné skupiny je to málo.
096. Suvenír
Objektovka
Malá zbytočnosť, čo nám pripomína miesta, ktoré sme navštívili, a zážitky, čo sme prežili. Na temnejšej strane sa tento pojem prelína s „trofejou“, znakom víťazstva, triumfu nad protivníkom, lovnou alebo bojovou korisťou. Toto ľahkovážne francúzske slovo tak môže viesť k oveľa vážnejším témam. Žiaľ, stojí osamotene a ešte v základnom tvare, takže nič bližšie nenaznačuje.
097. Tajomstvo zblúdilej strelky
Objektovka
Dobrý formát nadpisu – tri slová, zahŕňajú konkrétny predmet aj abstraktný pojem, vzbudzujú zvedavosť a obsahujú náznak slovnej hračky. Možno sa však pri jeho tvorbe príliš tlačilo na pílu, snaha dať tam odkaz na nepresne vystrelenú guľku, ktorá aj tak nájde svoj cieľ, deformuje základný význam. „Zblúdilá“ je pomerne archaické slovo, „strelka“ zase označuje takmer výhradne magnetickú šípku v kompase, dokopy pôsobia čudne a určite by sa prívlastok dal nahradiť lepším (len by sa asi stratilo spojenie s vystreleným nábojom).
098. MĽASKÁ TO V TME
Priamorečovka
Asi to bude pes, čo potajomky uchmatol nejakú maškrtu a odniesol si ju zožrať niekam, kde ho nikto nezbadá. Nadpis sa snaží čitateľa znechutiť nespoločenským zvukom (slušní ľudia takéto nechutné pazvuky nevydávajú) spojeným s neznámou hrozbou (je to v tme a chce to žrať). Tým, že je nadpis podaný formou priamej reči, akoby to niekto oznamoval niekomu inému, pôsobí ako prvoplánové strašenie a cítiť z toho trochu formálnej bezradnosti autora. Je to titul vhodný tak pre rozprávanie príhod pri táboráku na stanovačke.
099. Zvláštnosť plodov mangovníka
Objektovka
Formálne je to fajn nadpis, ale obsahovo ponúka tému, ktorá vyzerá, že sa dá vyčerpať tromi vetami v kuchárskej šou. Žiadalo by sa viac zatlačiť a namiesto „zvláštnosti“ zvoliť pôsobivejšiu formuláciu. Napríklad „Kúzelná schopnosť plodov mangovníka“ alebo „Časopriestorová deformácia …“ či „Smrtiace výlučky …“. Hoci ide len o ovocie, aj to by malo ísť do svojej úlohy s plným nasadením.
100. Čistič
Osobovka alebo OBJEKTOVKA
Takýto titul už má zopár filmov (jeden z nich je slovenský), aj kniha sa nájde, no aj tak sa mi v mysli zjavuje Viktor Čistič z „Brutálnej Nikity“ v podaní Jeana Reno. Takže je prakticky jedno, či bude text rozprávať o zametačovi stôp alebo chemickom prípravku, titul mal mať taký, aby sa odlíšil a predviedol svoje vlastné kvality, ktorými mieni čitateľa zaujať. Takto sa buď snaží lacno zviezť na zabehanom motíve, alebo nemá odvahu ukázať vlastnú originalitu.
Toto hodnotenie názvou ma baví do takej mieri, že som ochotný sem zájsť každý deň a pozrieť sa či nie je niečo nové!
Aj ja som sa opäť zabavila. 😀 Hlavne „Mary had a little lamb„? mi vyvolalo na tvári úsmevov šesť a obľúbené mango si budem dávať tiež s vytiahnutým pravým ústnym kútikom. Okidoki Ash. 😀 😀
Som zvedavý ako bude poviedka, ktorá sa nebodaj dostane do zborníka s veľkým názvom prezentovaná. Či ostane názov s kapitálkami, alebo to bude normálne. Určite by som bol za, keby to bolo normálne, ako je zaužívané.
Poviedky pred vydaním prejdú redakčnými úpravami. Tam sa určite vyrieši aj tento problém.
Minulý rok boli v zozname prijatých poviedok uvedené veľkými písmenami názvy ZAČIATOK VODNÍKOV NA SLOVENSKU a AUR LUS, ale v zborníku už oba texty mali názov napísaný normálne.