Janka Javorka:
Kosti, kostry, kostičkySociálna psychologická sonda do životov doživotných vyhnancov, ktorí svojou ťažkou prácou zabezpečujú ostatným blahobyt. Poviedka je predovšetkým vystavaná na atmosfére, ťaživej a preplnenej dusivým prachom z vydolovanej hlušiny. Všadeprítomné koľajnice, banské šachty a veže, haldy, medzi ne vpletený príbeh o vojnou a režimom dokaličených ľuďoch, ktorí sa navzájom líšia len tým, či si už priznali konečné víťazstvo zúfalstva nad nádejou.
Kulisy naznačujú, že sme v neurčenej (alternatívnej?) budúcnosti, kde slovenské územie pripadlo inému štátnemu celku. Rozvinuté biogenetické technológie sú väčšmi kladivom štátnej moci ako cestou k lepšiemu životu. Technické popisy zaberajú dosť priestoru, slúžia však skôr budovaniu atmosféry, než rozvíjaniu deja. Vlastne by sa celý príbeh detektívneho vyšetrovania mohol po obmene rekvizít pokojne odohrávať v stredovekom banskom meste alebo trebárs v uránových baniach za komunistickej vlády.
Text mi zaváňa slovenskými filmami zo šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Havetta a ranný Jakubisko, existencialistické výpovede o stratených a predsa hľadajúcich či búriacich sa ľuďoch. Príbeh je tak trochu barličkou, pomáha udržať atmosféru v požadovanom tlaku s postupnou gradáciou. A zásluhou tej atmosféry je to pre mňa prijateľný kompromis.
Jediné, čo ma trochu sklamalo, bolo rozuzlenie. Príliš som neočakával, že by došlo k zvratu s výrazným fantastickým vyústením (hoci by ma to určite potešilo). Obyčajný príbeh aj končí obyčajne. Navyše ostrie stretu a morálne dilemy postáv otupuje úhybné vysvetlenie, ktoré využíva konšpiráciu mimo príbehu.